Dag 40: Onderweg naar Bainbridge Island, WA

donderdag 4 mei 2017

Het weer lijkt volkomen omgeslagen, gisteravond was het al warm, vanochtend schijnt de zon volop en kunnen we de dikke trui in de kast laten hangen. We zijn langzamerhand op weg naar Seattle, maar proberen dat zo lang mogelijk te rekken. We komen door Sequim, volgens een tip moeten we daar naar de Dungeness Spit, de langste natuurlijke zand pier van Amerika, aan het einde hiervan staat een nog steeds dienstdoende vuurtoren uit 1857. We rijden naar de baai waar we de lange zandbank wel zien liggen maar we kunnen er hiervandaan niet op, de ingang ligt in het Dungeness recreation area waar we al voorbij zijn. Als we verder informeren blijkt dat de wandeling naar de vuurtoren 10 km is en dus ook weer 10 km terug, dat is wat teveel voor ons, die slaan we over.
Als we door Sequim komen blijkt het een gezellig dorpje te zijn met een heuse hoofdstraat met leuke winkeltjes. We parkeren de camper, wandelen en drinken koffie bij de Hurricane Coffee Compagny op het terras in de zon.
Daarna vervolgen we onze weg en zakken we verder af langs de Puget Sound, de zeearm waar ook Seattle aan ligt, richting Bainbridge Island, waarbij we afscheid nemen van de Highway 101 die we de bijna drie weken hebben gevolgd. We waren van plan om vannacht weer een Walmart op te zoeken maar het is inmiddels 20°C geworden en dat nodigt uit om te barbecueën, op Bainbridge Island hebben we een County Park gevonden waar dat mogelijk is, misschien kunnen we dan ook ons kampvuurhout opmaken.
We hebben wat oponthoud onderweg omdat de Hood Canal Bridge tijdelijk is afgesloten, maar na een kwartiertje wachten gaat de brug weer open en kunnen we verder rijden, aan beide zijden staat inmiddels een kilometers lange file. Het Bainbridge Island is met deze pontonbrug met het vaste land verbonden. In het midden van deze brug zit een gedeelte welke weggedraaid  kan worden, waardoor een grote opening in de 2400 meter lange brug ontstaat. Als we over de brug lopen merken we dat deze beweegt en eigenzins deint wat komt omdat deze op het water drijft.
Op de camping aangekomen zetten we het vlees in de marinade, zetten de stoeltjes buiten en gaan genieten van het zonnetje, we bekijken de plannen voor de komende dagen en zien dan dat de camping waar we dit laatste weekend willen bivakkeren al vol is. Een andere camping in de buurt heeft voor morgen alleen nog een tentplaats ter beschikking, alle RV plekken zijn ook al gereserveerd. Maandag moet de camper ingeleverd worden, dus zondag moeten we hem schoonmaken en de koffers inpakken, de ervaring heeft ons geleerd dat we daar we een paar uurtjes zoet mee zijn dus we willen voor het weekend wel op een camping staan. Dan vinden we nog één vrije plek voor zaterdag en zondag in Dashpoint State park, maar vrijdag is die al gereserveerd. We reserveren de plek gelijk online, wat wel een stuk duurder is door de boekingskosten maar we hebben geen keus meer. Voor vrijdagavond kunnen we nergens meer een plaats reserveren, dat wordt dan weer een Walmart opzoeken.
Camping gezien vanaf het strand
Om 4 uur begint de lucht te betrekken en horen we onweer aankomen, we kunnen nog net de stoeltjes opruimen voor de regen los barst. We borrelen binnen verder en maken alvast wat plannen voor de dagen in Seattle. Om 7 uur is het eindelijk droog en hoewel de temperatuur 5 graden is gezakt is het nog steeds niet koud, maar de hele camping staat blank. We kunnen wel de barbecue aansteken maar moeten binnen eten omdat er om het kwartier weer een buitje langs komt, met een beetje improvisatie lukt het dus om toch te barbecueën. Een kampvuur zit er ook vanavond niet meer in, de rest van de avond blijven we gezellig binnen waarbij de regen regelmatig hard op het dak roffelt.

Vandaag gereden: 77 miles (124 km)