Dag 13: Walnut Canyon National Monument, AZ

vrijdag 7 april 2017

We volgen de tip van de camping-eigenaar en gaan naar de Walnut Canyon, volgens hem mooier dan de Grand Canyon. Ongeveer 7 mijl terug op de route, dat is wel te doen. Aangekomen in het Walnut Canyon National Monument park gaan we eerst naar het Visitor Center, daar kopen we de Nationale Parken pas. Dan bekijken we de film over hoe de Ancestral Puebloan people hier in de prehistorie hebben geleefd in deze canyon.
In de loop van miljoenen jaren is heeft de Walnut Creek een 350 meter diepe canyon uitgeslepen.  De creek komt uit de de Little Colorado River en vervolgt zijn weg naar de Grand Canyon. Het bovenste gedeelte van de canyon bestaat uit Kaibab-kalksteen en is per laag verschillend in hardheid. Sommige lagen slijten sneller en vormden in de tijd uitgeholde diepe grotten.
Tijdens de 12de  tot 13de  eeuw werden deze grotten gebruikt door de lokale Sinagua Indianen die in de grotten woningen bouwden, de zogenaamde cliff-dwellings. Sinagua is Spaans voor “zonder water”, een erkenning dat deze Indianen in staat waren om te leven in een dergelijk droge regio met een minimale behoefte aan water en het kunnen omgaan met droogte, hoogte verschillen en het bewaren van noodzakelijk drinkwater uit de regen en/of sneeuwperiode. Het water werd op koele plaatse bewaard in stenen poten. De Sinagua Indianen bouwden tachtig woningen. Zomers woonden ze in huizen aan de schaduwrijke noordkant, waar de woningen koel bleven en de andere jaargetijden aan de zuidkant om van de zonnewarmte te kunnen profiteren.
Aan de noordzijde van canyon groeien veelal dennen en pijnbomen, aan de zuidzijde groeien agaves, cactussen en verschillende vruchtbomen. Ook staan er meerdere soorten notenbomen waarvan de walnoot zijn naam aan de canyon heeft gegeven. De bewoners leefden van de jacht, vruchten en noten en stookten hun huizen warm met hout. Boven in de huizen bevond zich een trekgat waardoor de rook naar buiten werd afgevoerd, in veel huizen zijn nog zwarte door rook aangeslagen wanden en plafonds aanwezig.

Er zijn in dit National monument een tweetal hikes uitgezet, de minder interessante Rim Trial en de populaire Island Trial. Via het Visitor Center komen we uit bij de Island Trail, een wandeling van 1,5 km rond het “eiland” een grote rots midden in de canyon waarin de Ancestral Puebloan people hun huizen hadden gebouwd. We dalen eerst via 273 traptreden en krijgen onderweg een goed zicht op diverse cliff-dwellings aan de overkant in de wand van de canyon. Dan lopen we via een goed begaanbaar pad om het eiland heen langs diverse cliff-dwellings die nog verbazend goed bewaard zijn gebleven.
Met de film in ons achterhoofd krijgen we een redelijk goed beeld van hoe de mensen hier hebben gewoond. 273 treden omlaag betekent het zelfde aantal weer omhoog, dat is een stuk lastiger, kennelijk zijn wij niet de enigen die daar wat moeite mee hebben want onderweg komen we een paar keer een bankje tegen waar wij en anderen dankbaar gebruik van maken. Boven gekomen kunnen we niets anders dan concluderen dat naast een goede training van knieën en kuiten,  ook deze tocht de moeite waard is geweest, de camping-eigenaar heeft dus niets teveel gezegd.
Onder het genot van een kop koffie in de camper bepalen we waar we nu naar toe zullen rijden. Het wordt Lake Mead National Recreation Area een stukje voorbij de plaats Kingman. Van hieruit kunnen we dan morgen naar Oatman rijden en liggen we weer geheel op schema van de geplande route. In het Lake Mead National Recreation Area zijn in april nog maar twee campings open, een dry-campground van de National Park Service, mooie aangelegde plaatsen met picknicktafel en barbecue maar zonder water en elektriciteit. En een particuliere camping bij een hotel met full hookup, maar wel twee keer zo duur. Wij kiezen voor de NPS camping, we zijn wel gewend zonder aansluitingen te staan en rijden morgenochtend wel langs het dumpstation. We betalen door een klein geldbedragje in het bekende envelopje te stoppen en in de brievenbus te doen en hangen het strookje aan de paal van de plek die we hebben uitgekozen. Volgens ons het mooiste plekje van de camping. Het weer is nu totaal anders, het is net of er een warme föhn staat te blazen als we buiten komen. We trekken gelijk een korte broek aan en een T-shirt, halen de stoeltjes uit de berging en gaan lekker buiten genieten van de zon. Dat wordt weer barbecueën vanavond. De zon gaat wel vroeg onder nu we steeds weer een uur terug gaan in de tijd, maar zelfs lang nadat het donker is geworden is het nog behaaglijk en blijven we buiten zitten.

Vandaag gereden: 201 miles (323 km)
Camping: Katherines Landing Campground - Lake Mead National Recreation Area

1. Lijkt de Dordogne wel met de Cro Magnon woningen in les Eyziers. Alleen stammen die uit de prehistorie.

2. Geweldig mooie route, die Island trail. Alleen 273 treden omhoog lijkt mij erg zwaar, vooral als het (te) warm is. Gelukkig zijn jullie echte doorzetters en draaien je hand niet om voor zo'n beklimming.