Dag 29: Historic Columbia River Scenic Byway, OR

zondag 23 april 2017

Vandaag is onze zoon jarig, we bellen even met hem maar door het tijdsverschil is dat lastig, hij zit met zijn vriendin in een restaurant te eten, dan is bellen niet zo prettig, maar toch allemaal een goed gevoel dat we elkaar weer even gesproken hebben. We beloven de komende week nog wat uitgebreider te bellen.
We gaan de Columbia River weer over om terug te gaan naar Oregon, daar zijn we nog niet uitgekeken. We willen vandaag de Historic Columbia River Scenic Byway rijden, dit is een van de All-American Roads. Die loopt van The Dallas tot Troutdale. We beginnen met een stukje interstate langs de Columbia River, in The Dallas gaan we de interstate af en volgen we de Historic Route US 30. Aan de rand van The Dallas komen we langs een Big K-mart, die zijn we deze vakantie nog niet tegengekomen en dat is voor ons vaak wel een leuke winkel op zoek naar aparte koopjes. Nadat we een uurtje hebben gewinkeld volgen we de Historic Route US 30 weer verder, soms gaat deze samen met de I-84 en rijden we weer een stukje op de interstate, maar we blijven wel de rivier volgen door de Columbia River Gorge. Soms splitsen de US 30 en I-84 weer en rijden we over de oude weg omhoog door de bergen maar steeds met uitzicht op de Columbia River. Op de hele route komen we telkens groepjes wielrenners tegen met rugnummers, er is kennelijke een wielerronde bezig door de bergen. De tijd lijkt er niet toe te doen, want snel fietsen ze niet, soms gaat lopen zelfs sneller dan fietsen. We nemen zelf ook initiatief om zoveel mogelijk via de bergweggetjes en door kleine plaatsjes heen te rijden, zoals bijvoorbeeld Mosier, een dorpje met 460 inwoners.
'saai' elektriciteitshuisje
Dan kom je heel verrassende dingen tegen zoals een elektriciteitshuisje die er normaal heel saai uitziet, nu juist heel artistiek is gepimpt. De Columbia River Gorge is prachtig maar foto’s maken lukt niet nu het vandaag weer regent en de lucht en het uitzicht  heel heiig zijn.
Vanaf Dodson verlaten we de interstate definitief en blijven we de Historic Columbia River Scenic Byway volgen. Nu komen we diverse watervallen tegen. We stoppen bij de eerste, de Horstail Falls, maar niet lang want het regent daar pijpenstelen.
Multnomah Falls
De volgende stop zijn de Multnomah Falls, deze is erg bekend en bijzonder in trek bij toeristen, het is er vandaag ook weer heel druk.  Dit zijn de grootste en bekendste watervallen van Oregon. De waterval bestaat uit twee delen: bij het bovenste deel valt het water 165 meter en in het laagste deel met nog eens 21 meter, het totale hoogteverschil is zo’n 189 meter en uiteindelijk stroomt het water onder de interstate en de spoorbaan door de Columbia River in. Per jaar trekt de waterval zo’n 2 miljoen bezoekers. De waterval wordt het gehele jaar door gevoed met bronwater afkomstig van Larch Mountain. In het voorjaar komt daar smeltwater van de sneeuw nog eens bij. Het water valt van de berg in een kloof. Deze kloof, de Columbia Gorge, is ontstaan door watererosie van de Columbia River, de rivier welke we de hele dag al volgen. Vanaf de 80'er jaren beheert Columbia River Gorge National Scenic Area de watervallen en directe omgeving.
vanaf de brug naar beneden kijkend
We lopen de trail naar de brug waar de bovenste waterval eindigt en de onderste begint, dit is ongeveer 400 meter via een slingerend verhard pad. De weg naar de top is nog eens 1,5 km verder omhoog, die doen we maar niet, wij stoppen op de brug. Het uitzicht op de Multnomah Falls is hier grandioos.
Naast de regen verspreid de waterval ook nog veel waterdamp wat het verblijf niet lang aantrekkelijk maakt.
Opvallend is dat er mega veel mos op de bomen groeit wat weer veroorzaakt wordt door de zeer vochtige omgeving. We lopen weer terug naar de camper en we zijn nu bijna aan het einde van de Historic Columbia River Scenic Byway gekomen en vinden het genoeg voor vandaag. We moeten ook nog huishoudelijke boodschappen doen en zoeken de Walmart op in Troutdale. Hier staan al diverse campers opgesteld voor de nacht, dus wij kunnen gewoon aansluiten. Nadat we de boodschappen hebben opgeruimd hebben we geen zin meer om te koken. Aan de overkant is een “Jack in the Box” en uit ervaring weten we dat die hele lekkere broodjes hamburger maakt, dus vandaag doen we maar eens makkelijk, we gaan daar eten, het is per slot zondag en morgen moeten we er weer tegenaan (met vakantie vieren) !

Vandaag gereden: 107 miles (172 km)