Dag 27: Painted Hills, OR

vrijdag 21 april 2017

De waterslang is weer bevroren vannacht, dat is de tweede keer al dat we dat hebben laten gebeuren. Eerst maar laten ontdooien in de zon en dan flink doorspuiten, dan doet hij het gelukkig weer. We komen vanochtend maar langzaam op gang, gisteravond is het laat geworden nadat we nog een tijdje buiten bij het kampvuur hadden gezeten. Veel later als normaal rijden we de camping af. We rijden eerst richting de plaats Bend waar we stoppen voor wat benzine en een kop koffie, daarna rijden we richting de Painted Hills, bekend van ‘wie is de mol’.
Ochoco State Scenic Viewpoint
Onderweg vlak voor Prineville zien we een bord die naar het Ochoco State Scenic Viewpoint wijst. Goed idee, hier hebben we een mooi uitzicht over de regio, bovendien is dit een mooie plek om te lunchen. Vanaf Prineville wordt het steeds stiller op de weg, we komen bijna niemand meer tegen. Het is hier goed te merken hoe dun bevolkt Oregon is, terwijl het hier toch zo mooi is. Sommige tegemoet komende autochtone automobilisten steken ter begroeting hun hand op, we zijn vast de eerste camper in het nieuwe seizoen, we hebben gelijk het “kolonistengevoel”. Op ons gemak rijden we door de bergen en bossen tot we bij het John Day Fossil Beds National Monument komen, hier is de Painted Hills unit onderdeel van welke we ook graag willen bezoeken.
Painted Hills
Het park John Day Fossil Beds NM bestaat uit drie aparte units, die gelegen zijn in de John Day River Basin. Het park staat bekend om de vele fossiele vondsten die er zijn gedaan, van zowel planten als dieren, en om de kleurrijke badlands. De vondsten betreffen een ruime periode, van 44 miljoen tot 7 miljoen jaar geleden. Het landschap bestaat uit sterk geërodeerde heuvels en ravijnen. Het bekendste deel van het park is de Painted Hills Unit. Het ligt direct ten noorden van Highway 26, de dichtstbijzijnde plaats is het gehucht Mitchell. De Painted Hills Unit heeft een oppervlakte van 13 km². Er loopt 1 weg door het park, met daaraan 3 korte zijwegen. Op één van deze zijwegen stoppen bij de Painted Hills Overlook Trail, we lopen hier omhoog en we bevinden ons veel dichter bij de kleurrijke badlands.
Na een kleine mijl bereiken we een viewpoint vanwaar je de badlands vanuit een heel andere hoek kunt zien. Vanaf het eindpunt ga je via dezelfde weg terug. Deze Painted Hills Overlook Trail is de meest populaire trail van dit gebied, vooral in de late namiddag en tegen zonsondergang. De Painted Hills zijn mooi maar maken iets minder indruk op ons dan de Painted Dessert in Arizona waar we een paar jaar geleden zijn geweest, de rondwandeling om de Painted Cove is wel heel leuk om te doen.
Vanaf de boardwalk kunnen we de verschillende kleuren klei en grondsoorten van dichtbij bekijken. Op deze korte wandeling komen we alle soorten en kleuren tegen die er in de Painted Hills te vinden zijn. Het is al laat, tijd om een camping te gaan zoeken. We rijden via de Journey Through Time Scenic Byway richting Fossil waar we een camping vinden in het Shelton Wayside County park. De camping is net open na het winterseizoen, het is er nog erg rustig, op de hele camping met meer dan 40 plaatsen, staat maar één camper, dus met z’n tweeën op 3,8 acres. We hebben de plaatsen dus voor het uitkiezen, het duurt even voor we een plekje hebben gevonden die horizontaal genoeg is naar onze zin, onze camper heeft geen levellers, een automatisch systeem dat middels vier steunarmen onder de camper deze hydraulisch waterpas zet. Wij moeten het doen met twee oprijdbare wielblokken en een waterpasje, maar het lukt ons meestal aardig om hem goed vlak neer te zetten. Het is al over zessen en de zon is aan het ondergaan, dus snel de stoeltjes uit de garage (de opslagruimte achter in de camper), dan kunnen we gaan genieten van een drankje en een hapje en het ultieme vakantiegevoel. Volgens het parkfoldertje is er veel “wildlife” in het park, kijken wie er vanavond / vannacht langskomen, er zijn bobcats, coyotes, deers, elks, grouse, turkeys and veel birds, de enige die we tot nu toe gehoord hebben is een specht, maar wie weet?

Vandaag gereden: 161 miles (259 km)