Dag 11: Red Rock City Park - Gallup, NM

woensdag 5 april 2017

Het is niet gelukt om voor 7 uur weg te rijden. We worden om 5.45 uur gewekt door een overijverige security beambte. Als Peter open doet zegt de bewaker dat we voor 6 weg moeten zijn. Peter vertelt hem dat we toestemming hebben tot 7 uur, waarop de man wil weten wat de naam is van de manager die dat heeft gezegd, of we dat nu nog weten  Het is nog rond het vriespunt en heel koud in de camper, we kruipen nog even onder de dekens en vallen toch weer in slaap. We worden pas om half acht wakker, alle RV’s om ons heen zijn dan al vertrokken. Er rijdt nu een andere security beambte rond, maar die komt niet bij ons in de buurt. Zo erg is het dus niet dat we er nog staan.
Kasha-Katuwe Tent Rocks
Toch treuzelen we niet en zijn om 9 uur op weg naar het Kasha-Katuwe Tent Rocks National Park & Monument. Bij de ingang kunnen we geen Nationale parkenpas kopen, waarmee we vrije toegang hebben tot alle nationale parken, want die zijn op bij deze entreepost. We moeten nu $ 5 entree betalen voor één voertuig met inzittenden, dat is nog steeds niet duur.
Het Kasha-Katuwe Tent Rocks National Monument is een klein natuurgebied (16,6 vierkante km) in de staat New Mexico met een slot canyon in het tribalgebied van de Cochiti Indianen in het Navajo reservaat, vergelijking met Bryce Canyon en Antelope Canyon met soortgelie rotsformaties, die we eerder bezochten, ligt voor de hand. Toch is de wijze van ontstaan anders, 6 á 7 miljoen jaar geleden zijn door vulkanische erupties uit de kleine gaten in de aardkorst een dikke laag puinsteen vermengt met lava en as naar buiten gedrukt en gestold. Deze oudste laag bestaat uit wit - oranje Peralta Tuff gesteente en is relatief zacht.
Daarover heen is in de miljoenen jaren daarna een hardere grijs getinte laag gevormd welke hoort tot de Conchiti Formation. De meeste rotsen zien er in het park hetzelfde kegelvormig uit, wel verschillen ze aanzienlijk in grootte en omvang. Omdat de zachtere onderlaag, waar deze aan de weersomstandigheden worden blootgesteld, eerder eroderen dan de harde bovenlaag, de zogenaamde caprock, ontstaan de bijzondere vormen van de rotsen. Wat ook bijzonder is dat President Clinton, die bijzondere de indruk was van dit kleine park, het 2001 heeft uitgeroepen tot
National Monument.
Na een paar mijl door het park te rijden, komen we bij de parkeerplaats waar de trail begint.
We lopen de cave-loop, een rondje van 1,5 mijl om een paar tentvormige rotsen heen, met onderweg een kleine grot waar de trail naar genoemd is. Na 1 mijl komen we bij een splitsing, hier begint de slot canyon trail, een trail van 2 mijl heen en via dezelfde weg weer terug. Deze trail is veel moeilijker en behoorlijk steil, Peter maakt daarom de cave-loop af en gaat naar de camper terug en Cathy gaat de slot canyon trail lopen.
Slot canyon
Met voldoende water, een fotocamera en een wandelstok gaat ze op pad. Het eerste stuk is nog makkelijk, Cathy loopt door een slot canyon, een heel smalle kloof, tussen de tent rotsten door. Het pad is nog vlak maar af en toe maar 10 cm breed. Hoe verder ze komt hoe moeilijker het pad, af en toe moet ze flink klauteren over grote stenen. Langzaam gaat het pad omhoog tot ze boven de tent rotsen uitgekomen is.
Dan wordt de trail echt steil, de stenen waar ze overheen moet klimmen worden groter, op het laatste stuk zijn treden gemaakt van bielzen om de klim weer iets makkelijker te maken. Eenmaal boven gekomen heeft ze een schitterend uitzicht over de hele omgeving.
Na een korte pauze loop Cathy weer terug, op deze terugweg krijg ze een geweldig zicht op de tent rotsen met de slot canyon die er tussen door loopt.
Slot canyon (pad van 10 cm breed)
Anderhalf uur later dan Peter sta zij ook weer bij de camper, het was een geweldige wandeling om te doen maar ook best zwaar.
We lunchen eerst voor we het park weer verlaten en op weg gaan naar het volgende park. Er zijn niet zo veel wegen in dit deel van New Mexico, omdat we voorgaande jaren al een paar keer in deze omgeving zijn geweest hebben we al een aantal van de mooie routes gereden. Deze vakantie willen meer tijd in het westen doorbrengen daarom rijden we wat sneller door New Mexico heen, dan is de interstate het snelst al is die minder interessant. We stoppen in het Red Rock City Park, in Gallup. Deze mooie camping wordt omringd door rode rotsen. Deze kleine plaats staat bekend als “Hart van de Indian Country” en een aanzienlijk percentage van de bevolking is Native American. Gallup was een belangrijke schakel in de oude Route 66 en ligt in het midden van het aanzienlijke Navajo reservaat langs een belangrijke spoorlijn, de Pacific Railroad, welke van oost naar west loopt.
Red Rock Park
Vandaag heeft de hele dag de zon geschenen, ook nu nog is het in de zon heel warm. Tijd om onze nieuwe barbecue eens uit te proberen. Onze eerste maaltijd buiten is een groot succes, maar als de zon ondergaat zakt de temperatuur ook heel snel en is het snel weer behoorlijk koud. We blijven ‘s avonds na de afwas binnen en drinken daar de koffie en werken onze blog bij.

Vandaag gereden: 233 miles (375 km)