Dag 6: Kansas City, MO

vrijdag 31 maart 2017

We zijn nu definitief over de jetlag heen en hebben ons aangepast aan de CDT tijd, oftewel Central Daylight Saving time, de zomertijd van Centraal USA. We hebben de wekker echt nodig om op tijd op te staan, uitslapen is er niet bij op onze vakanties dat doen we thuis wel weer. Wel doen we ’s morgens lekker rustig aan, we hebben geen haast. Om half elf vertrekken we richting het centrum van Kansas City, we willen daar de City Library bekijken waarvan de buitenmuren zo zijn vormgegeven dat het lijkt alsof je tegen een gigantische rij boeken aankijkt. 
Kessler Park
Eerst rijden we naar het Kessler Park waar een Scenic Byway door het park heen loopt. De eerste ingang waar we komen is gesloten, in “de winter” blijkt er maar één ingang open te zijn en kun je er maar aan één kant weer het park verlaten, wij staan nu bij de uitgang. Oké, we moeten dus aan de andere kant zijn, geen probleem dan rijden we een stukje terug. Het park is duidelijk nog in winterslaap, de bomen zijn nog dor, de struiken beginnen voorzichtig uit te lopen en de weg ligt nog bezaaid met dode takken. We beklimmen een trap midden in het park naar het hoogste punt, maar eenmaal boven hebben we alleen uitzicht over een groot industrieterrein. We zijn gewoon te vroeg, de lente moet hier nog beginnen. 
Central Library, Kansas City, MO
Dan maar naar de Central Library, die ligt midden in downtown Kansas City. Het is best een mooie stad om te zien maar downtown kun je met een camper wel rondjes rijden maar nergens parkeren, de meeste parkeerterreinen zijn gereserveerd voor empoyees en bewoners, bezoekers moeten parkeren in parkeergarages en langs de straat bij een parkeermeter. Een parkeergarage kunnen wij niet in met een camper 12 ft (3,66 m) hoog en de parkeerplaatsen langs de straat zijn te kort voor een onze 22 ft  (6,70 m) lange camper, bovendien zijn er maar summier plekjes beschikbaar. We besluiten om de Central Library te laten voor wat hij is en de binnenstad te verlaten, maar dat is nog een hele tour, na een paar keer verkeerd gereden te zijn omdat we niet snel genoeg van baan kunnen wisselen of onze navigatie even het spoor bijster was, zitten we eindelijk op de interstate de stad uit. We hebben voor vanavond een County Park camping uitgezocht bij Topeka in de staat Kansas. Omdat het nog vroeg is als we daar in de buurt komen gaan we eerst Topeka maar even in. Topeka, zo blijkt als we de stad inrijden, heeft een heuse skyline van hoge gebouwen en verrast ons door de grote, blijkt dus de hoofdstad van de staat Kansas te zijn. Een verkeerde inschatting van ons of ons huiswerk niet goed gedaan. We weten niet wat we willen of wat er te zien is en omdat ook hier het wel net zo moeilijk zal zijn om een parkeerplaats te vinden, verlaten we deze stad Topeka al weer en rijden rechtstreeks naar het Lake Shawnee recreatie gebied waar we een County camping weten. 
Lake Shawnee Campground
De camping is het hele jaar open maar het kantoortje niet, die gaat pas half april open. Een vriendelijke gast of host op de camping vertelt ons dat we gewoon een plekje kunnen zoeken en bij het verlaten morgenochtend een enveloppe met geld in de brievenbus bij de uitgang kunnen doen en omdat het water op de camping nog niet is aangesloten is er nu een gereduceerd tarief. We zoeken een mooi plekje met uitzicht op het meer en nemen er de rest van de middag ons gemak van. We maken de laatste aanpassing aan de inrichting, waar we nog niet aan toe gekomen waren omdat we te druk zijn J, en gaan lekker op de bank zitten om de krant te lezen die we vanochtend hebben kunnen downloaden.
We kunnen vandaag wel van de gelegenheid gebruik maken om eens wat te vertellen over de camper waar we dit jaar mee rijden. 
Zoals we al zeiden: 22 ft lang (6.71 m), 12 ft hoog (3.70 m) en
10,5 ft (3.20 m) breed (incl. spiegels). Voor Amerikaanse begrippen een kleine RV met één vast 2 persoons bed achterin, een 2 persoons bed in de cap-over en van de dinette kan ook nog een bed gemaakt worden. Wij gebruiken uiteraard alleen het bed achterin. De RV (recreational vehilcle) of camper heeft een netto gewicht van 5663 kg en staat op een verlengd Ford onderstel uit de E serie de 350 heavy duty met een V8 benzinemotor met een inhoud van 5.4 L met een 5 traps automatische versnelling. Deze motor verbruikt 20 – 25 liter benzine op de 100 km, gelukkig kost een liter benzine hier omgerekend € 0,51. In de benzine tank kan 210 liter benzine en in de propaantank 37 liter gas. 
Deze camper beschikt verder over navigatie, een koelkast (170 L) een aparte diepvries (35 L), een magnetron, een 3 pits gasstel, afzuigkap, airco, verwarming, een geiser met een opslag 22 liter heet water, een televisie, een DVD speler, een radio, een generator, een badkamer met toilet en wastafel, een keukenuitrusting incl. koffiezetapparaat en broodrooster en een buitendouche.
Daarnaast kan in de watertank 210 liter fresh water, in de black afvaltank 83 liter en in de grey afvaltank 105 liter. Naast een accupakket kan de generator gebruikt worden voor de stroomopwekking voor gebruik van airco, magnetron en TV.  
De koelkast, vriezer, kooktoestel en verwarming werken op propaangas, tenzij er een externe stroomaansluiting wordt gebruikt. Op een camping (full hook up) is de RV aan te sluiten op het stroomnet, water, afvoer en kabel TV aansluiting. Op campings is doorsnee Wifi aanwezig, buiten de campings gebruiken we een eigen Mifi met Amerikaans nummer.
In Amerika bestaan geen maximale gewichten van voertuigen in combinatie met een rijbewijscategorie. Men kent enkel het particuliere rijbewijs en het commerciële rijbewijs. Dat maakt dat bij het ontwerpen en bouwen van RV’s in Amerika niet op gewicht wordt gelet, terwijl in Europa een camper voor een BE rijbewijs niet meer mag wegen dan 3500 kg (incl. personen uitrusting en bagage). 
Dat maakt het camperen in Amerika wezenlijk anders dan Europa, niet alleen de camper is groter ook de infrastructuur is ingericht op grote voertuigen. Buiten de steden is het geen probleem om een parkeerplaats te vinden, alle grote winkelcentra liggen allemaal buiten de stad.




Vandaag gereden: 103 miles (166 km)
Camping: Lake Shawnee Campground (County Park)



2 opmerkingen: