Dag 9: Dodge City, KS

maandag 3 april 2017

Het kan raar gaan met het weer, ‘s ochtends is het nog regen en 13°C, zitten we met een trui en lange broek en staat in de auto met de verwarming vol aan, ‘s middags zitten we met een korte broek in de zon met 20°C. We zijn op weg naar New Mexico, dat is een stuk wat niet in één dag te doen is.
Wyatt Earp
We maken een tussenstop in Dodge City, de stad van de legende Wyatt Earp. We lopen wat door het historische centrum waar ook het Boot Hill Museum is gevestigd, een openlucht museum met huisjes uit de tijd van het echte Wilde Westen. ’s Zomers is dit een heel levendig museum met veel acteurs die het Wilde Westen naspelen in de tijd van Wyatt Earp, die als hulpsheriff ‘law and order’ moest handhaven, maar het zelf ook niet zo nauw nam met zijn beroep. Zij spelen die periode na met veel gunfights en in ieder huisje wordt die tijd verlevendigd, maar nu is er niemand. We maken wat foto’s door het hek, maar nemen niet de moeite om naar binnen te gaan. Het leven van Wyatt Earp is onder meer verfilmd in een aantal films en de TV serie Gunsmoke is hierop ook gebaseerd.

Dodge City is nu de provinciehoofdstad van Ford County in Kansas, vernoemd naar de omgeving van Fort Dodge. Dit Fort Dodge was in het begin van de 19de eeuw een militaire versterking op de Santa Fe Trial waarlangs in veel kolonisten in die tijd westwaarts trokken, alsook de handelskaravanen en postkoetsen.
Omdat deze reizigers veelvuldig zijn overvallen en beroofd heeft men een keten van militaire forten gebouwd om hen te beschermen. Om deze forten ontstonden nederzettingen die vertier boden aan de soldaten en onderdak gaven en handel dreven met de langskomende reizigers en kooplui en zo ontstond Dodge City.
In de jaren rond 1850 werd het vruchtbare Kansas steeds meer ontdekt door de veeboeren. Omdat Kansas ‘s winters te koud was, werd het vee door cowboys naar het warme New Mexico en Texas gedreven om daar te overwinteren. In de lente keerde het vee dan terug naar groene weidengebieden van Kansas, Oklahama en Arkansas. Zo ontstond er dus ook een levendige noord – zuid route, de Cattle Trial. Na de Amerikaanse Burgeroorlog werden ook de spoorlijnen  opgeleverd en werd Dodge City een spoorweg knooppunt en booming city. Zeker toen men vee per trein ging transporteren, echter er kwam een kink in de kabel, het Texas longhorn-vee droeg een teek met zich mee die milt-koorts verspreidden, plaatselijk bekend als Texas Fever, onder andere rassen van vee. Dit betekende dat dit Longhorn vee in Dodge City werd opgehouden en uiteindelijk eindigde in het slachthuis. Dodge City kent tot op de dag van vandaag nog een paar grote slachterijen.
Boot Hill Museum
Zo kwam Dodge City op de grens te liggen van het ontwikkelde Noorden en het Wilde Westen. Dodge City had in die tijd meer beroemde (en beruchte) gunfighters bij de sheriff werken dan iedere andere stad in het Westen. De stad was beroemd door het grote aanbod van saloons, gokhallen, en bordelen, waaronder de beroemde Long Branch Saloon en China Doll bordeel die nagebouwd zijn die nagebouwd zijn in het eerder genoemde  Boot Hill Museum. In die tijd rond 1884 werden er in Dodge City zelfs stierenvechten gehouden, waar Mexicaanse stierenvechters op de Spaanse wijze met speciaal gekozen Longhorn stieren vochten.

Het is inmiddels behoorlijk warm geworden, we hebben de winterjas al verruild voor een zomerjas, maar nog is het te warm en gaat in de auto de airco zelfs aan. Na de lunch rijden we verder naar Oklahoma, onze vijfde staat deze vakantie. Ondanks dat we niet meer over de interstate rijden is de omgeving nog steeds niet boeiend, het landschap is weer vlak met bruine akkers en groene weiden en hier en daar wat koeien.
Zelfs de windmolens geven ons het idee dat we in Nederland rijden. We komen onderweg maar door weinig dorpjes, het is hier dun bevolkt. Wat wel opvalt is de hoeveelheid grote RV’s die we tegenkomen, de hele vakantie hebben we er nog geen 5 gezien, maar nu zien we er tientallen richting het noorden rijden. Zijn dit allemaal snowbirds die terugkeren van de overwintering? Om 4 uur stoppen we in Guymon, een klein plaatsje in Oklahoma. We vinden een mooie camping en zetten meteen de stoeltjes buiten, korte broek aan en lekker zitten in de zon, dit is genieten. Inmiddels draait er een wasje in de wasmachine, hebben we straks weer schone kleding. Helaas slaat het weer om 7 uur weer om en gaat het weer regenen.
We hebben nog geen barbecue kunnen vinden dus moeten we toch binnen koken, maar we hebben in ieder geval een tijdje buiten kunnen zitten.

Vandaag gereden: 248 miles (399 km)