Dag 10: onderweg naar Albuquerque, NM

dinsdag 4 april 2017

Had ik al gezegd dat het weer een raar spelletje met ons speelt? Zaten we gistermiddag in korte broek in de zon, vanochtend worden we wakker met onweer, regen en hagelbuien. En het is weer heel koud doordat er een harde wind staat. Ach dan kan ik toch die lekkere zachte warme trui aan die ik gister heb gekocht. Volgens de weerberichten is het noorden van New Mexico, waar we naar toe willen, op dit moment zo ongeveer het koudste stukje van Amerika.
In Santa Fe sneeuwt het vandaag en wordt het vannacht -4°C. Omdat wij verantwoordelijk zijn voor schade aan de waterleiding als die bevriest, nemen we het zekere voor het onzekere en verleggen onze route wat naar het zuiden. We slaan het Sugarite Canyon State Park over en rijden via een zuidelijker weg naar Albuquerque zodat we van daar naar het Kasha-Katuwe Tent Rocks National Monument kunnen rijden. Dat betekent wel een stukje omrijden en dus meer kilometers maken. Vandaag wordt dus een echte rijdag, niets te beleven gewoon blik op oneindig, cruise control aan en rijden maar. Dat zou zo zijn als het weer niet moeilijk blijft doen.
In de striemende regen koppelen we de camper los van stroom, water en afvoer en gaan op weg. We zijn nog geen kwartier onderweg of het begint te sneeuwen, eerst nog een beetje maar het zicht wordt steeds minder en de bermen steeds witter. Na twee uur is het weer helemaal droog en lijkt er af en toe een beetje zon tussen de wolken te kieren.
We zijn inmiddels in Texas aangekomen en pauzeren even voor een kop koffie en wisselen van chauffeur. Het weer lijkt steeds beter te worden maar het gaat wel steeds harder waaien, het is moeilijk om de camper tussen de lijnen op de weg te houden.

In New Mexico stoppen we voor de lunch en dan begint het weer te sneeuwen, nu wordt het een heuse sneeuwstorm, dat schiet niet echt op zo.

Maar als we vlak bij Albuquerque zijn schijnt de zon en is er bijna geen wolkje meer te zien, jammer dat de wind nog niet is gaan liggen. We stoppen bij de Walmart, onze voorraden zijn behoorlijk geslonken, en komen met een volle kar weer buiten. We hebben een goedkope barbecue gekocht en een zakje houtskool, misschien kunnen we daarmee de zwoele avonden afdwingen. We hebben bij de klantenservice gevraagd of we hier mogen overnachten, dat mag als we maar zo ver mogelijk van de ingang af gaan staan en liefst voor morgenochtend 7 uur weg zijn. Dat eerste is geen probleem, de tweede eis wel maar dat zien we morgen wel. We parkeren bij de andere campers die er al staan en we koken een lekker maaltje. Doordat we in een andere tijdzone zijn gekomen zijn we een uur terug gegaan in de tijd, we hebben nu 8 uur verschil met Nederland. Met zo’n lange rit als vandaag is het best lekker als je een uurtje extra hebt, dan lijkt het ’s avonds best mee te vallen als je redelijk op tijd gaat eten.

Vandaag gereden: 338 miles (544 km)
Camping: Walmart Supercenter Albuquerque, New Mexico

1. Wel avontuurlijk en afwisselend, als je die "weeruitersten' meemaakt.
    Maar je gaat natuurlijk niet voor een sneeuwstorm naar de USA, maar vooral voor de zon.
    Die komt er aan, maak ik op uit de berichten.🌞

2. Je weet dat als je in her voorseizoen door Amerika reist dat het weer heel verschillend zal zijn, blijft heel uitzonderlijk dat we juist op het mest zuidelijke punt van onze route dit weer treffen, volgens de weerberichten op TV was het in heel Amerika beter.