zondag
30 april 2017

We zijn nu in het Fort Stevens State Park, dan willen we het
Fort Stevens ook wel zien, dat wordt de eerste bestemming vandaag. Er is meer
bewaard gebleven dan we hadden verwacht, het is een vrij groot complex geweest.
Er staan nog een aantal kanonnen en er liggen een aantal zeemijnen tentoongesteld.
Een aantal bunkers en commandoposten zijn opengesteld voor publiek. Opvallend
is dat niets is gerestaureerd en alles in vervallen staat verkeerd, terwijl de Amerikanen
veelal hun erfgoed heel goed onderhouden of zelfs herstellen om zo goed
mogelijk te laten zien hoe men daar vroeger geleefd en of gewerkt heeft. Na het
bezoek aan Fort Stevens rijden we naar Astoria waar we de Columbia River over
steken, we verlaten nu definitief het mooi Oregon en rijden de staat Washington
binnen, onze 12
de en tevens laatste staat van deze vakantie.
 |
Astoria - Megler Bridge |
De
Astoria - Megler Bridge is een stalen cantilever- vakwerkbrug over de Columbia
River en verbindt de beide staten. Deze vakwerkbrug is de langste van Amerika
en meet 6600 meter, is in 1966 opgeleverd en de doorvaarhoogte is 60 meter
zodat grotere zeeschepen eenvoudig Portland kunnen bereiken. Er rijden 23.000
voertuigen per dag overheen en hij maakt onderdeel uit van de US Route 101. De
brug heeft 24 miljoen dollar gekost en na 26 jaar tol geheven te hebben was de
investering terugbetaald en sindsdien is de brug vrij toegankelijk.
In Washington rijden we eerst naar Cape Dissapointment, hier
heeft het Fort Canby gestaan die samen met Fort Stevens de monding van de Columbia
River bewaakte. Van het Fort Canby is niets meer over of meer terug te vinden,
anders dat het terrein dat nu ook State park is. Ook in deze monding staat op
Cape Dissapointment de oudste nog werkende vuurtoren van de westkust, deze is
gebouwd in 1856 nadat er in één week 3 schepen waren vergaan die de ingang naar
de Columbia River hadden gemist is de mist, gemiddeld hangt er 2552 uur per
jaar een dichte mist om Cape Dissapointment. Bij de trailhead naar de vuurtoren
is een hele kleine parkeerplaats waar het verboden is om een RV te parkeren,
dan wordt het voor ons onmogelijk om naar de vuurtoren te lopen. De enige
parkeerplaats waar een RV wel mag parkeren is beneden bij de boatlaunch. Een
beetje teleurstellend dus dit bezoek aan Cape Dissapointment.
We pakken de Highway 101 weer op en rijden naar het noorden
op weg naar het Olympic National Park, het regenwoud in Washington. In Aberdeen
stoppen we voor wat dagelijkse boodschappen, benzine en propaan. Onze gastank
is al weer leeg, dat gaat hard als de verwarming elke dag en soms ook ’s nachts
aan staat. Lake Quinault is de eindhalte voor vandaag, 43 mijl (70 kilometer)
ten noorden van Aberdeen bereikt State Highway 101 Quinault Lake. Je kan het
Olympic National Park bereiken via twee zijwegen die langs dit meer lopen,
respectievelijk de South Shore Road en de North Shore Road. De South Shore Road
(ook wel de Graves Creek Road genaamd) is 18,4 mijl (30 kilometer) lang, alleen
het laatste gedeelte ervan loopt door het Nationale Park. de National Park campground,
die daar ligt is alleen te bereiken via een weg die smal is en voor een
belangrijk deel onverhard. Na zware regenval is het risico groot dat delen van
de weg niet meer begaanbaar zijn. Gezien de vele regen die we al hebben gehad
durven we daar niet naar toe, we stoppen aa het begin van Quinault Lake en
boeken een plaatsje op de enige State Park Forest Campground die al open is, de
rest is nog in winterslaap.
Vandaag
gereden: 153 mile ( 246 km)
Camping:
Willaby Campground – Lake Quinault, WA
Geen opmerkingen:
Een reactie posten