zondag 26 maart 2017
Vandaag dan eindelijk de dag van de reis naar Amerika, het
zal ons benieuwen hoe snel dit alles gaat verlopen, we staan om 05.00 uur op.
Het is wel vroeg omdat we gisteren de housewarming partij van onze zoon hebben
bezocht en het daar toch weer later is geworden dan we van plan waren. Maar
gezelligheid kent geen tijd en vliegen is geen inspannende bezigheid. Op
Schiphol gaat alles vlot, onze dochter zet ons af op de Kiss en Ride van
Departures, een half uur later drinken we koffie en pakken we de eerste twee
uur wachttijd, daarna kunnen we rustig boarden en stappen we in een ouder toestel van Britisch Airways
met doorgezakte stoelen in blauw nep leder en roest in de metalen bagage
kasten boven de stoelen. De geboekte
reis is met American Airlines maar Britisch Airlines voert het eerst traject
uit naar Heatrow in Londen, waar we anderhalf uur hebben om over te stappen
naar het volgende vliegtuig die ons naar Chicago gaat brengen. Britisch Airways
is de alliantie partner van American Airlines. We merken dat ons vliegtuig er
langer over vliegt dan aangegeven is en
we draaien diverse rondjes rondom Heatrow voordat we landen. Het is druk op de
luchthaven en we moeten met een bus van terminal 5 naar terminal 3, toch gauw
een rit van 15 minuten. Aangekomen bij de security staan er lange rijen voor
het controleren van de handbagage en zijn er maar 4 controle banden open van de
10, door een inefficiënte werkwijze schiet het niet op en moeten we hollen naar
de gate. We zijn te laat, de gate is closed en ondanks dat de bus nog voor de
deur staat om ons naar de vliegtuigtrap te brengen is de supervisor niet over
te halen om ons in de bus te laten stappen. “Closed is Closed, you are too late” is het enige wat hij zegt! Ook de oplossing voor ons probleem is
volgens hem eigen initiatief… meldt je maar bij American Airlines balie zij
helpen je verder! Eerst maar eens vragen waar deze is, een grondsteward stuurt
ons en via een sluip door gangetje en dan staan we in de vertrekhal bij
American balie. Wij vertellen ons verhaal, maar worden weggestuurd, we moeten
niet bij hun zijn, immers Britisch Airways heeft het probleem veroorzaakt dus
zij moeten het probleem dan ook oplossen. Hoezo een alliantie? O ja,
deze balie zit voor de security dus moeten we voor de tweede keer daar door
heen, ons humeur begint minder te worden. Wederom jas uit, riem af, laptop en
tablets uit de koffertjes, vloeibare artikelen in een plastic tasje, horloge af
en alles in bakjes door de scanner, weer gaat het tergend langzaam, dit keer
via de priority lane maar ook dat schiet niet op. Bij Britisch Airways
vertellen we weer ons verhaal , gelukkig begrijpt deze heer ons probleem,
hoewel hij eigenlijk wel vindt dat degene waar je boekt het qua probleem moet oplossen.
Hij zit 10 minuten in zijn computer te rammelen en heeft dan een alternatief.
We kunnen omboeken naar een vlucht naar Chicago met een overstap in
Philedelphia. Tja dat doen we dan maar, wel even bij American Airlines balie
zijn reservering omzetten in een boeking en boardingpassen laten maken. Bij
deze balie zien we meerdere mensen uit ons eerste vliegtuig. Allemaal te laat,
allemaal aan het omboeken, de een vliegt via Dallas, de ander weer via Atlanta.
Weinig blijde gezichten, weer een rij, toch lukt het op tijd bij de gate te
zijn en stappen we met de eerste twee uur vertraging in. Redelijk stressig
begin, nu maar hopen dat alles verder goed verloopt. We houden in het
achterhoofd dat we voortaan Britse luchthavens overslaan en Britisch Airways
waarschijnlijk ook.
De tweede vlucht verloopt rustig, het is een mooi nieuw
toestel al zijn er wel wat problemen met de persoonlijke entertainment
schermpjes, ze doen het niet allemaal waardoor Peter 8 uur lang naar een zwart
schermpje zit te staren. In Philadelphia gaat alles redelijk vlot, eerst door
de immigrations met de immer norse ambtenaren, dan de koffers ophalen en door
de costums om daarna de koffers weer af te geven voor de vlucht naar Chicago.
Gelukkig zijn de koffers met ons meegereisd naar Philadelphia en staan ze al op
ons te wachten, nou eh… staan? Cathy’s koffer mist 2 wielen en staat niet meer,
kan zelfs niet meer rijden. Geen tijd om naar de servicebalie te gaan dat doen
we wel in Chicago.
We hebben ruim twee uur voor de overstap, dus kunnen we
eerst wat eten voor we moeten boarden. Ons diner bestaat uit een Subway broodje
met een Starbucks koffie, Amerikaanse kan bijna niet. Bij de gate komen we de
reizigers tegen die we ook op Heatrow bij de American Airlines balie hebben
gesproken, zij hadden een vlucht naar Chicago gekregen met twee overstappen en
zouden pas ver na middernacht in Chicago aankomen, omdat wij hadden verteld dat
we maar 1 overstap in Amerika hadden en daardoor een paar uur eerder in Chicago
zouden aankomen, zijn zij weer gaan klagen bij de servicebalie. Hoe wonderlijk
dat er toch nog 5 plaatsen in ons vliegtuig vrij zijn waardoor ze toch met ons
een kunnen vliegen. Ze waren heel blij met onze tip, scheelt hen uren.
Het is al donker als we eindelijk opstijgen In Philadelphia,
nog tweeëneenhalf uur en dan zijn we in Chicago. Als we in Chicago landen is
het in Nederland al 4:30 uur, we zijn 22 uur onderweg geweest. Het is stil op
het vliegveld, we zijn het enige toestel wat is geland en we komen redelijk
snel bij de bagageband. Als we alle koffers hebben verzameld hebben gaan we
eerst naar de bagage service om de kapotte koffer te laten zien. We mogen de
koffer achterlaten en hem over 30 dagen gerepareerd ophalen, dat wordt lastig
want wat moeten we dan nu met al die losse kleding? Een andere optie is om de
koffer nu om te ruilen voor een nieuwe, dat lijkt ons een beter idee. Nog even
snel alles overpakken in de nieuwe koffer en we kunnen weer verder.
Met de
hotel shuttle-bus zijn we heel snel in ons hotel waar onze kamer nog vrij is, het
is een mooie kamer met goede bedden. We eten ons laatste broodje op en gaan
gelijk slapen, het was een lange dag en we moeten weer vroeg op.
Hotel: Best
Western At O’Hare, Rosemont
Wat een pech met die vliegtuigen en vliegtuigmaatschappijen. Inderdaad maar mijden de volgende keer.
BeantwoordenVerwijderen